Међународни дан матерњег језика

15. марта 2021.
ljubo-djokic-dani-maternjeg-jezika

У организацији града Лознице, Центра за културу „Вук Караџић”, ученика и професора Гимназије из Огранка Вукове задужбине испред Вукове спомен куће у Тршићу  данас је обележен Међународни дан матерњег језика.  То је у јубиларној, 60. годишњици од када је великом српском писцу – наратору Иви Андрићу уручена Нобелова награда била својеврсна позлата приповедаштву, причи и причању.

Језик је део сваког идентитета и као што је темељ неодвојив од зграде тако је и сам језик неотуђив од сопстевеног народа, каже професор Љубинко Ђокић, помоћник градоначелника Лознице. Подсећа да су српски језик и ћирилично писмо чланом десет Устава у службеној употреби у Србији а да се службеност других језика регулише законом. – Продор страних речи у домаћој употреби потискује ћирилицу, каже Ђокић, подсећајући  да је капитално дело Ђуре Даничића „Рат за српски језик и правопис” допринело визији српског језика и да зато  ми данас имамо језик који је разумљив и пастиру и академику. Научна предвиђања говоре да ће у 21. веку  нестати готово шест хиљада језика, што је свакако алармантна чињеница јер говори  да се одлучно морамо изборити да се сачува наш језички идентитет”.

Професор Ђокић каже да су Русија и Бугарска сачувале свој језик и писмо на интернету док се код нас та битка није водила „јер се на друштвеним мрежама наша ћирилица готово и не види од латинице”.Он то илуструје податком да је рецимо, на профилу Француза Арноа Гујона сваки текст писан ћирилицом имао око 80 одсто коментара на латиничном писму. –  То је само један од повода да чувамо и користимо свој језик и писмо на сваком месту, закључује помоћник лозничког градоначелника.

Слање тих порука испред Вукове куће, са прага нашег језичког реформатора, по традицији је  императив да се матерњи језик негује и  подиже, како су и Вук и Иво Андрић јединствено  допринели својим радом у књижевности, каже директорка Центра за културу Снежана Нешковић Симић, наводећи да је уз доследност са својим језиком, потребно  неговање вишејезичности за укључивање у образовање и друштво.